5.9.2023
Niekedy majú klienti ťažkosti s hovorením o emóciách, ktoré prežívajú, alebo ktoré neprežívajú lebo ich potláčajú. Alebo nie sú zvyknutí o nich hovoriť a dávať ich najavo. Alebo v prípade sedení v angličtine môže byť problém aj to, že to nie je rodný jazyk klienta. Preto som hľadal spôsoby, ako im v tom pomôcť a našiel som dva druhy nástrojov: Kolesá / kruhy (diagramy) emócií a Emočné karty.
Diagramy kde sú vymenované emócie, zvyčajne rozdelené aj farebne sú dnes na internete populárne. Mnohé sú inšpirované psychoevolučnou teóriou základných emócii podľa Roberta Plutchika z roku 1980 (Emotion Wheel, 2022), autorom notoricky známeho farebného 8-lístka, známeho ako Plutchikove koleso emócií (obrázok vpravo). Teória predpokladá 8 základných emócií, ktoré tvoria 4 páry (v zmysle protikladov) (Semeraro et al., 2021):
smútok a radosť
hnev a strach
očakávanie a prekvapenie
prijatie a znechutenie
Každá z týchto 8 emócii má 3 stupne intenzity, pričom základná emócia je strednom kruhu. Kombinovaním základných emócii dostane 8 ďalších. Táto ilustrácia sa rozšírila najmä ako sympatické zobrazenie základnej palety emócií.
Slovenskú verziu som nenašiel, tak som si ju vytvoril. Len v rámci grafickej preferencie som priradil farby aj kombinovaným emóciám - inšpiroval som sa jedným variantom z internetu (tiež aj na obrázku dole). Moju verziu si môžete stiahnuť kliknutím SEM alebo na obrázok dole. Zároveň je tam aj PSD súbor pre editori obrázkov a môžete dať moju úpravu preč, prípadne si to upraviť podľa potreby. Peknú grafickú alternatívu som našiel aj na therapistaid.com (mimochodom je to skvelá stránka a určite niekedy napíšem o pár vybraných pomôckach odtiaľ, určite to checknite). Upozorňujem, že preklad som robil ja, takže si určite pozrite anglický originál a porovnajte si, či vám to sedí.
Pri práci s anglicky hovoriacimi klientami je dobré mať po ruke okrem anglickej verzie aj verziu v rodnom jazyku klienta, aby jazyková bariéra nerušila proces.
Plutchikove koleso je jednoduché a prehľadné, no niekedy by sa nám hodilo mať po ruke aj širšiu paletu emócií.
Derivát, ktorí stojí za pozornosť je Junto koleso emócií (angl. "The Junto Emotion Wheel"). Táto grafika bola vytvorená ako produkt pre rozvoj emočnej inteligencie u zamestnancov firiem. V strede má 6 základných emócií a potom má dve vrstvy, ktoré obsahujú "presnejšie" výrazi rozvíjajúce základnú emóciu.
Dnes už je veľa takýchto grafík a každý si môže vybrať čo potrebuje, prípadne si vytvoriť vlastnú. Len pozor na copyright. Napríklad práve Junto je copyrightované. Ale dá sa inšpirovať. Hoci prekladať 74 výrazov o emóciách na to by som sa ešte nedal.
Druhou skupinou nástrojov sú rôzne kartičky s expresiami, či už vo forme smajlíkov, ľudských postáv, či personifikovaných zvieratiek. Tu už potom nemusí ísť len čisto o emócie, ale aj zobrazenia rôznych situácií. Výhodou je, že emócie sa ľahšie identifikujú, keďže sú expresívne zobrazené a to ešte viac platí pri anglicky hovoriacich klientoch. Nevýhodou je, že kartičky nie sú štrukturované ako diagramy a preto môže byť ťažšie hľadať jemnejšie výrazy. Jedine vždy kartičky nejako pekne zoradiť.
Česká stránka https://www.b-creative.cz/ má peknú kolekciu balíkov kariet na zakúpenie. Viem, že populárne sú napríklad More emócií. Síce primárne pre deti, ale je to priechodné aj s dospelými. Okrem toho poznám ešte https://www.koucingbezkouca.sk/emotioncards/emotions-cards/ tento produkt.
Dobrým kompromisom medzi kolesom a kartičkami je aj tento diagram so smajlíkmi. Takýchto je na nete neúrekom, ale mne sa tento konkrétny páči lebo je jednak "color-coded" a zároveň je štýl ilustrácie vhodný pre deti aj dospelých (hoci stránka je primárne pre deti).
Zdroje:
Emotion Wheel: What It Is and How to Use One. (2022, September 13). Verywell Mind. https://www.verywellmind.com/what-is-an-emotion-wheel-6500040
Robert Plutchik. (2023). In Wikipedia. https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Robert_Plutchik&oldid=1163873137
Semeraro, A., Vilella, S., & Ruffo, G. (2021). PyPlutchik: Visualising and comparing emotion-annotated corpora. PLOS ONE, 16(9), e0256503. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0256503